-->

Tuesday, October 11, 2011

Begedil Daging





Bahan-bahan:

4 biji kentang
Segenggam Daging Cincang (direbus dan ditoskan - untuk memastikan daging betul2 masak apabila digoreng)
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 sudu kecil serbuk lada sulah
1 batang daun sup ~ di mayam halus
1 biji telur
Garam secukup rasa
Minyak

Cara penyediaan:
 
1. Kentang dikupas kulit dan dibelah 4. Goreng sehinggga masak..angkat dan toskan.
2. Bawang putih dan bawang merah dihiris kasar dan digoreng sehingga kekuningan. Tumbuk bawang sehingga lumat..( nak guna pengisar pun boleh tapi guna pengisar kering ye)
3. Satukan kentang, daging yang dah direbus, bawang yg telah ditumbuk, daun sup dan garam secukup rasa. Gaul rata.
4. Kemudian kepal-kepalkan bulat2 dan leperkan sedikit. Buat lah sehingga habis.
5. Pukul telur, kemudian celupkan adunan yg telah dileperkan tadi dan goreng hingga keperangan. Angkat dan Siap dihidangkan...

Comelkan :- Hasil Kepalan En. Hubby
Senangkan?bleh la korang cuba...Aku pun da lama x buat nih...buat ni pun sebab nak makan dengan Soto yang mak mertua aku request.hehehehe...Ok resepi Soto insyaallah d next post ya... 

6 comments:

Mrs Lurve said...

sedap...sedap...suka.. peberet nie..
makan dgn soto, heee..plan nak kenduri sikit raya aji nie..soto salah satu menu, so begedil daging harus ada..errr..u tlg buat boleh hehehehe

niesa said...

wah sedapnye

SumeSakan said...

ahaksss....u buat rumah u ker?ekekekeke bleh je mai amik kat putrajaya nah....ok gitu..hehehehe..ingat ag mkn open house kat umah mak u akak ipaq u wat soto kan?zaman muda remaja kita...ekekekeke

SumeSakan said...

niesa : sedap..sedap..nanti try wat na...

Mrs Lurve said...

kt umah mak i, insyaAllah raya aji nie nk wat kenuri sikit..nti kalo jd i calling2 u ok..

SumeSakan said...

ok dear...i kat sana samapi hari isnin ja....apa2 u bgtau na...hehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...