-->

Wednesday, February 8, 2012

Ikan Jenahak Masak Asam Tumis



Jom nak share resepi nih yg aku masak weekend lpas....Ok actually resepi nih aku belajar dari mak aku....lebih kurang cam asam pedas lah jugak..tp kuahnya pekat n x dak bunga kantan segala....tp seyes aku lebih minat masakan nih dari asam pedas...sebab kuah dia cam pekaat & licau gituh.. ..

Jom tengok antara bahan2 yang kena ada


Bahan-bahan

2 Ketul ikan jenahak (2 ja sebab untuk 2 orang makan)
1/2 mangkuk Cili Kisar (Kisaran cili kering, bawang besar dan belacan..agak2 korang lah...aku jenis wat banyak2 & simpan dalam fridge
Daun Kesom (Segenggam....x pun ikut korang lah)
1/2 mangkuk Air Asam (lebihkan skit dari wat sambal tumis biasa)
Garam dan gula


Bahan Tumis (dihiris)

5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih


Cara buat

1. Panakan minyak dan tumis bahan kisar..agak kekuningan masukkan cili kisar dan masak sehingga pecah minyak. (Tips dari mak aku...sambal klu masak lg lama lg sodap...aku ikut je..heehehe)
2. Bila dah pecah minyak masukkan air asam jawa dan daun kesom bila kuah dah mendidih
3. Kemudian, masukkan garam secukup rasa...gula skit as syarat je..bg ada rasa manis skit...
4. Kemdian masukkan ikan dan masak seketika...agak ikan dah masak leh la tutup api..lama2 karang lembik lak isi ikan tuh....

So, siap leh la makan panas2..ngancam gituh...

Nota Kaki : Pssss Mrs. Lurve....sama x cam u cakap tuh....yang ni senang je...x yah renyah2...tp sodappp...tambah lak ngan kelikatan kuahnya...nyummm2...


2 comments:

- AZIE - said...

sedapnya, dh terteliur pagi2 nie, lbh kurg gak dgn asam pedas johor, kuah dia pekat mcm nie gak..cara msak pun hmpir sama.

SumeSakan said...

Ye ke...sabaq na..hehehehe..tp cedapkan?seyes i suka dear masakn nih...satu ag klu nak tambah lada hitam kisar skit pun bleh gak...ikut kerajinan...hehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...