-->

Tuesday, September 27, 2011

Udang Masak Kunyit Bersos


 

Ok bertemu lagi kita kali nih dalam resepi masak memasak…da lama aku x post pasai resepi masak2 aku nih….benornya banyak aku nak share…Cuma x berkesemaptan nak post…kali ni aku amik pelung jap…

OK ni antara masakan yang aku try n error…simple dan sedap kat tekak aku…klu korang nak test bleh lah…klung klang klung kling da siap…ok jom tengok

Bahan-bahan



20 Ekor Udang Digaul dengan garam dan kunyit
Sos cili (2 Sudu)
Air (Ikut citarasa nak pekat ke cair ke)



Bahan Tumis


2 Ulas bawang Putih
Sedikit bawang besar (Aku x guna bawang merah)
1 inchi halia




Bahan Hiasan

Bawang Besar (Dipotong Bulat)
Cili Masak (dihiris)

Cara-Cara

1. Tumis bahan tumis sehingga kekuningan
2. Masukkan udang yang telah digaul dengna garam dan kunyit dan masak seketika.
3. Masukkan sedikit air
4. Masukkan Sos cili
5. Rasa dan tambah garam kalau garam yg dimasukkan tadi kurang mencukupi
6. Then, last sekali masukkan lah bahan hiasan..gaul seketika dan bleh lah ttup api…(yg hiasan nih ikut lah klu ada daun sup or pape korang nak tambah bleh je…sebabkan dalam stock x de..ni jelah hasilnya…)

K, Selamat Mencuba bagi yang nak try…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...