-->

Tuesday, September 27, 2011

Perlu Ker Berkira


Adoi tetiba nak share something yang kadang kita x sedar benda ni berlaku kat diri kita...bagi sesapa yang sekarang stay dengan family sendiri or mertua bagi yang sudah berkeluarga pernah x korang rasa sekelumit dalam hati...ala cukup la bagi banyak nih....yang lain bleh aku simpan or wat pape untuk kepentingan diri kita...just PK n amik pengajaran k...Kekadang kita nih nak bagi kat mak ayah kita nih or orang yg kita tumpang stay tuh lebih RM50 pun berkira...ada je hasutan syaitan yang menggoda supaya dibatalkan niat tuh..kekadang niat dalam hati tuh dah ada tp syaitan lak wat sekatan flow...syaitan gak dipersalahkan ye...

Pernah tak kita renung sejenak...berapa sen kita hulurkan pada ibu ayah kita yang selama ni membesarkan kita...?ni secara keseluruhan ye...RM50?RM100?bagi kita cukup la kan?klu semua adik beradik bagi kan da banyak...tu kalau adik beradik lain bg...kalau tak?kepada sapa ibu & ayah kita ni nak ngadu...diorang bukan jenis meminta2...dalam hati mungkin anak aku pun nak guna banyak duit bulan nih...adil kah situasi nih...asyik mak ayah kita je memahami...anak2 lak cam ne..ada cuba selam perasaan mereka...


Contohnya kita duduk sekali ngan mak ayah kita...pernah x kita fikir berapa kita hulurkan pada ibu ayah kita...?cukup ke untuk tampung perbelanjaan kita?cukup kah untuk mereka?bebankah mereka dengan kehadiran kita?katakan yang kita hulurkan RM200...yup kalau kita dok sorang...kalau anak, bini, laki suma tumpang berteduh lak cam ner?


Ala~~ gaji aku rendah..so, memadailah apa aku bagi tuh...mak ayah paham punya...bleh ke cam tuh...?sapa lak nak paham hati mak dan ayah kita yang dah tua tuh...hmmmm pk lah sejenak..letak lah kita di tempat mereka apabila kita dah menjangkau usia seperti mereka nant...macam mana lak kalau anak kita wat cam tuh kat kita...?mungkin juga YA sebab acuannya adalah ktia...kepimpinan melalui tauladan kata....
 
Nampak remeh benda nih...setengah org akan cakap...x kan itu pun nak berkira...yup kalau ibubapa tuh tahap Datuk Datin x dak hal la kan?ini kalau ibu ayah tu pun jenis yang dah pencen...wat kja sendiri je...x terpikir kah kita...ni pengajran untuk aku la jgak...mak ayah memang suka klu anak2 duduk sekali...diorang dah biasa hidup dengan hilai tawa kita dari kecil...kalau semua pakat pindah sunyi sepi lak kan?nak plak klu macam family aku...family besar..klu semua pakat bawa haluan masing2 confirm sunyi kan?cuma kita sebagai anak nih buka lah mata seluasnya..di samping ingin menemani mereka, mengembirakan mereka, cubalah kurangkan beban mereka juga...x kisah lah dengan wang ringgit ke..dengan tenaga ker...apa cara pun bleh..kalau bleh wujudkanlah ada rasa tanggungjawab dalam diri tuh...anggap yang itu rumah kita juga...susah senang harus bersama..x de lah ada yang simpan dalam hati...ye tak?

Sepatutnya dengan mak ayah ni lah kita cuba berkongsi rezeki..berkongsi gembira...allah tu maha kaya insyaallah dimurahkan rezeki kita...makin dibuka pintu rezeki untuk kita nanti..ni kalau dgn mak ayah pun berkira mcm  mana?sejak tinggal sendiri ni lah lg jelas mengenai perbelanjaan rumahtangga nih...cooo imagine katakan...


sewa umah = RM400

barang dapur : RM70 * 4 minggu = RM280
bil api + bil air = RM70
ngasuh = RM300 (kalau seorang..klu lebih)

ni baru basic belum ag time malas masak p mkn kedai...mau RM1000 lbih jgak kan?so, renung2kanlah berapa yang kita hulurkan andai semua perbelanjaan di atas bahu ibu ayah kita....memadaikah?
 
Just untuk renungan bersama...tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang telah tiada..sama2lah kita amik iktibar dan pengajaran dari luahan ini ye...moga kita menjadi anak yang baik..insyaallah...
 
Mak..Ayah..walaupun kita berjauhan dirimu berdua sentiasa dekat di hati anakmu yang jauh ni...huuuu sedihhhhh 

8 comments:

Anonymous said...

yeah u r rite mami..mai cek tambah sikit gulai mamak kassim mustafa..kehidupan akan berubah apabila kita berubah, kerana keharmonian hidup berkeluarga terletak pada sikap tanggunjawab dan terjalinnya komunikasi pergaulan yang sihat dalam keluarga.. renung2kan lah semuanya terletak pada diri kita sendiri..

SumeSakan said...

Yup sangat setuju...sifat bermasam muka n mudah terasa juga punca sesuatu keluarga tu porak peranda...cubalah saling memahami, memaafi dan sedar diri tu yg penting...insyaallah semua akan menjadi baik...pengorbanan itu juga penting dalam mewujudkan sebuah keluarga yg bahagia...penuh dgn hilau tawa...best kan?

Mrs Lurve said...

betul. xperlu nk berkira dgn mak ayah kita, kita xsedar, sbnrnya duit gaji kita tue bukannya utk kita sorg sj wpun kita bekerja bertungkus lumus, berpcah peluh keringat, tp kena ingat, harta yg kita dpt perlu diinfakkan agar lbh berkat, tmbh lagi kalo kita berkongsi dgn mak ayah..subhanallah..begitu byk pahala yg kita dpt. bygkanlah kalo kita bg dgn hati yg ikhlas dan mak ayah mendoakan kita, tentu lbh berkat duit tue. dan kejayaan kita ari nie pun, kalo tanpa mak ayah, pengorbanan diorg kita xkan smpai ke tahap mcm ni, duit byk mana pun xkan cukup, tetap abis. tp sekurangnya bila kita beri pd mak ayah akan membantu utk tampung mana yg kurang pd diorg. jgn rasa terbeban sbb memg t/jwab seorang anak dlm membantu kedua ibubabanya. makin kita murah hati dgn mak ayah, makin besar rahmat dr Allah.

SumeSakan said...

alhamdulillah jika semua anak di dunia ini sedar akan tanggungjawab mereka seperti ini...x de lah ibu ayah yg x terbela nasibnya...masalahnya sekarang ramai yg leka...leka dgn diri sendiri..leka dgn duniawi...perasaan ibu ayah dah x peduli...yg mereka fikir keinginan mereka...ye tak?hmmm harap kita x tergolong dalam org2 yg macam ini....tatuttttt

Mrs Lurve said...

ya allah minta dijauhkan, ckp bab mak ayah nie xboleh..sensitif btul..mudah je nk mengalir air mata, kalo tingat perit jerih diorg dlm membesarkan kita..ya Allah terasa mcm mampukah aku nk membalas semenya, memg xkan mampu. tp akan mencuba utk membalas jasa mereka sebaik mungkin.

SumeSakan said...

tu lah...I yg kejauhan ni lagi lah...siap I pernah luahkan perasaan kat hubby lagi....rasanya bermula saat ini, sebabkan di kejauhan mesti jumlah hari I bertemu mak ayah I untuk yg akan datang jika dihitung mesti dah x sampai setahun pun...bayangkanlah dalam 2 bulan baru dapat balik sekali...tu pun dalam masa 3 hari paling skit n paling lama 5 hari...sedih tau bila dikenangkan...kalau banyak masa i nak spend ngan diorang..banyak I nak kongsi...u dekat bersyukur lah bebanyak...huuuu da tersedih nihhhh....nasib baik ada gak family maertua untuk i melepaskan kerinduan i kat mak ayah kat kmapung...pengajarannya:-ambillah peluang selagi ada...selagi masing2 masih bernyawa...ibu bapa tiada galang gantinya..itulah satu2nya untuk kita menghargainya....

Rapunzel Cikilolo said...

hye, kadang-kadang bile tak berkire la rezeki kite bertambah :)

SumeSakan said...

yup agree with cik Rapunzel Cikilolo...tambah2 berbuat baik kepada ibubapa...insyaallah allah menjanjikan balasan yang setimpal untuk kita....

Redha Ibubapa pintu keredhaan Allah dan Syurga yang penuh kenikmatan itu letaknya di bawah tapak kaki ibu. Sesungguhnya doa ibubapa adalah kunci kejayaan kita kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...