-->

Wednesday, September 28, 2011

Sambal Belacan (Style Jawa Sarawak)

Gambar x cun...Tapi rasa cun k..ekeke

Actually membe office aku orang sarawak yang bawak as potluck dia rini...memang best ahhh sambal ni...makan lak dengan ikan terubuk masin...wahhhh menyengat rasa dia....so, disebabkan mengusik seleraku dan naluri ku kuat nak resepi nih maka aku mintak lah dekat tuan empunya badan....So, meh aku share kat sini...nanti leh kita sama2 buat k....nak lagi pedas katanya masukkan cili api lebih lagi....tp srius ahhhh sedap, pedas dan puas...boleh gitu?ekekekke

Ni yang dia email kat aku tadi

Tumbuk bawang merah+cili+belacan+asam jawa(bukan dibancuh dgn air yer)…siap

Ok ni kuantiti dia lepas aku da selidik..


Bawang Merah (2 ulas)
Cili Api (7 tangkai) - kalau nak lagi pedas tambah lah
Belacan (x yah banyak skit je)
Asam jawa (amik setengah genggam, then buang bijinya..)

Pastu tumbuk lah bersama dah siap...Jom sama2 try...adoiiii dapat mkn ngan ikan goreng aje pun sodap nih...ekekekeke

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...