-->

Tuesday, September 6, 2011

Ready Raya


Macam biasa setiap tahun menjelang hari raya mesti sibuk dengan persiapan dalam memeriahkan suasana berhari raya kan?tahun nih berbeza skit dengan tahun2 sebelum nih…tahun ni tiba gilira aku berhari raya di umah mertua di PJ..memandangkan jarak kami yang x sampai setengah jam perjalanan (kalau x jem lah), kami amik keputusan untuk bermalam di umah mertua sehari sebelum raya…kiranya raya kami di PJ nih dimeriahkan lagi dengan kehadiran budak kecik yang dok meragaih sana sini tuh lah…berserilah raya atok dan nenek nih dengan kehadiran cucu sulung mereka.

Raya kali nih banyak pengalaman baru yang aku dapat…pertama belajar buat ketupat nasi…sapa reti angkat tangan…hehehe..sebelum ni kat kampong aku just tolong mak buat ketupat pulut je…balut ikut dan…yang bestnya mak aku selalu  perli aku buat ketupat betina…hahaha..malu sehhh…Ok, berbalik cerita pasai ketupat nasi tuh…mak mertua aku bawak la kuar daun kelapa untuk di anyam..dalam hati aku da terdetik..adoiii aku x reti nih..guano…sejam aku tengok dan belajar dari mak mertua x dapat2 gak…gulung2 last keras kat tangan tu je…yang bertambah tebal muka aku my hubby pun tere tau…yang paling tercabar bapak mertua aku pn tera…adoiiii…last2 terus gi menempek kat my hubby…yup 2 kali dia ngajor trus dapat…best2…seronok tau..lambat btoi belajar nyer…hehehehe..disebabkan da tere..mak mertua aku pun post lah serumpun kat kitorang sebagai homework untuk dibawa buat kat umah…yeahhh berjaya siapkan k…

Tere kan my hubby anyam
Muka orang anyam daun ketupat
Terlena anak mama nih..sian mama n papa x layan ye..
Hasilnya....
Siap homework kitorang..hehehe
So, hari isnin before raya mula lah sesi memasak since pagi sampai petang tau….banyak btol mak mertua aku masak…meriah gitu…bermula dengan rendang kambing, rendang ayam, ketupat palas, ketupat nasi, kuah kacang dan yg paling special rendang kerang…penuh meja tau…ni x termasuk ayam masak merah hidangan wajib di pagi raya kata mertua aku…tp sorry pict untuk hidangan lupa snap la plak...adoiiii
 
Sempat wat Conflakes Madu ja tahun ni..

4 comments:

- AZIE - said...

ketupat nasi anyam memg serender..xpandai, nti u boleh ajar mcm ne..gila keras tgn i xpandai wat. tp ketupat pulut tahula..ketupat jantan ok hehehehehehehe

SumeSakan said...

hahahahaha....i pn keras dear...terkaku mula2 belajar...tp hubby i bleh jd cikgu yg bagus dlm anyam mnganyam nih...nak rodger k...hahahhahaha...
adoi jeles tuh..ketupat pulut jenuh i dok pusing..alih2 betina gak hasilnya...hahahahha

- AZIE - said...

nti hubby u cas x nk suh mengajar hehehe..
ketupat pulut jantan tue, dh masuk tahun ke3 i berjaya wat yeaaahhhh..

SumeSakan said...

hehehehe....x cas banyak aih...buat banyak2 pos sini skit..tu je...ekekeke..
adoi tu lah tahun lepas da dpt buat...tahun ni lupa balik...so, ketupat betina lah jadinya kat umah metua I...hehehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...