-->

Wednesday, January 18, 2012

Kupang Masak Tumis Berlada



Tetiba mai mood nak hupdate resepi dapurku nih….mula2 ingatkan dok kat putrajaya nih susah lah nak dapat kupang ke kepah ke siput sedut ke..sekali pasar malam kat presint 2 putrajaya itu hari aku ternampak satu gerai tuh jual jenis menatang bercengkerang gini,..siap hidup ag..tu yg aku teruja tuh…aku nih memang x leh Nampak menatang bercengkerang nih(tp x termasuk siput BAB1 ok)…sedap weiii....tambah2 siput sedut…sebabkan siput sedut tuh susah kit nak proses dia nak potong muncung segala..so, aku beralih lah ke kupang….kupang pun kupang lah kan….nak tau rahsia x…ni lah baru aku tau nama menatang nih kupang…klu dak sume spesis macam nih aku panggil kepah..makan je tau aku nih….ekekekekeke

Ok jom usyar masakan kali nih….


Bahan-bahannya

1 sudu sos tiram
1 sudu lada hitam (yg dikisar)
garam secukup rasa




 Cara-cara

1. Panaskan minyak dalam kuali..then masukkan bahan tumis...tumis sampai naik baunya.
2. Masukkan Sos tiram dan kacau..
3. Masukkan Lada Hitam dan garam...(garam skit je sebab kupang ni pun dah ada rasa masin manis dia yg tersendiri..)
4. Pastu masukkan lah kupang nih dalam kuali then kacau n tutup seketika...

bila sume dah terbukak means ternganga maka masak lah dia....so bleh la hidang untuk makan...makan panas2 lagi best tau...nyam..nyammm

Ni hidangan lunch kitorang time hujung minggu...simple sudah..janji kenyang...kan?

8 comments:

Mrs Lurve said...

ok..xnah beli kupang sbb xtau sesuai nk masak apa hahahaha tp tgk resepi u nie, idea dh dtg kekekeke..ujung minggu simple g2, oklah..nie x, ujung minggu kat kedai wakakakaka

Cik Tie@Akak said...

lala...sedap..tapi akak kalah kalo makan ni

Zul Fattah said...

wahh.. cam sdap je? lama x mkan kepah..

SumeSakan said...

Mrs. Lurve : hehehe...test la dear...sedap...kami ngadap kupang nih tgh hari tu jgak abis sekilo...dasyat kan?hehehe

akak & Zul Fatah: alamak konfius datang blik...ni kupang ke lala ke kepah?heheheheh....

IntaNBerliaN said...

sy xpenah lg masak kupang.. lala tu ada lah.. hihi

SumeSakan said...

IntaNBerliaN : x pa lepas ni klu jumpa leh la beli n masak...seyes puas hati kalau masak sendiri...makan sampai buncit...ekekeke

~@mOi ~~ said...

jelessnya la org pandai masak...:(
aku pandai masak, tapi rase mmg hancuss! kdg2x give up jugak! wuaaaaaaaaaaaa

SumeSakan said...

@moi : hahahaha pandai tu x...buat2 pandai je...hehehehe...tauk2 jd...

rasa hancus bleh terima ag dr hangus...hehehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...